1. évi ALUMNI nyári egyetem – beszámoló

Az ALUMNI nyári egyetem ez évben harmadik alkalommal került megrendezésre augusztus második hetében a korábban már nagy sikert aratott helyszínen, a Gödöllő melletti Máriabesnyőn. Az egyetem programját napok szerint tematikusan alakítottuk ki. A vasárnapi érkezés, késő estig tartó ismerkedő est másnapján hétfőn 9 órától kezdődött megnyitóval, Csóti György igazgató úr beszédével. A nap témája a peres ügyek és a civilek eszközeinek bemutatása volt. Szigeti Enikő bemutatta a Civil Elkötelezettség Mozgalom tevékenységét, a civilek munkáját, annak pozitív eredményeit, buktatóit. Az egyetemistákat négy csoportra osztva, külön ügyeket tárgyalva próbálhatták ki gyakorlatban a jogérvényesítés előadáson elhangzott eszközeit. A tárgyalásokat követően azok kiértékelésére került sor.

01 Alumni besz 2016 kicsiA keddi napon Intézetünké volt a fő szerep. Bemutattuk 2016-os tevékenységünket, az eddig elért eredményeket, a jövőbeli célokat, s az ügyeinkről egy összefoglalót, diagramokkal szemléltetett rövid elemzést hallhattak a hallgatók. Az ebédet követően az Egyenlő Bánásmód Hatóságáról és az Alapvető Jogok Biztosának Hivataláról, a Biztosok tevékenységéről tartottunk bemutatót. Fontos momentum volt ez, hiszen a délutáni úgynevezett nemzetpolitikai vetélkedő teljesítéséhez meghatározó információk hangzottak el. A játék alkalmával nemcsak jogi ismeretekre kérdeztünk rá. Ügyességükre, leleményességükre is szükség volt. A magyarsághoz, a nemzethez tartozáshoz kapcsolódó feladatokban próbálhatták ki magukat. Természetesen győzteseket hirdettünk az esti órákban, akik jutalomban részesültek teljesítményük tükrében.

Szerdán Gödöllőre látogatott a csapat. Az előzetesen péntekre tervezett látogatást a szerdai napra csoportosítottuk át, így egy kicsit sűrűbb, 02 Alumni besz 2016 kicsiám látnivalókban gazdagabb programnak néztünk elébe.  A vasútállomástól egyenesen a Szent István Egyetemre vezetett az utunk. Hallhattunk egy rövid bemutatást magáról az egyetem épületéről, majd körbejártuk a robosztusabb termeket, az egyetem parkját, elsétáltunk egészen a Víztoronyig. Az egyetemi lakótelep vízellátási gondjainak enyhítésére az ötvenes években Jánossy György és Czebe István építész tervei alapján épült nem szokványos formában és elrendezésben, melyek tervezői megannyi leleménnyel egyedi alkotásnak adtak formát. Mindamellett onnan fentről remek kilátás tárult elénk nemcsak Gödöllő városára, a környező dombokra, de a gyönyörű időnek köszönhetően elláttunk egészen a Mátra csúcsáig is.

03 Alumni besz 2016 kicsiÚtba ejtettük a Gödöllői Arborétumot, melyet 1902-ben alapítottak 190 hektárnyi területen, abból a célból, hogy a homokos alföldi területeken fásítására alkalmas fafajokat honosítsanak meg. A húszas, harmincas években Magyarország legjelentősebb növénykertjeként tartották számon, – tudtuk meg az idegenvezetőnktől. Megannyi kis emlős, madárfaj és csodaszép növény található a területen. S ha Gödöllő, akkor kihagyhatatlan Magyarország egyik legnagyobb alapterületű barokk műemlék-együttesének, a Grassalkovich kastélynak, a Horthy-bunkernek és a hozzá tartozó óriási kertnek a megtekintése. Grassalkovich I. Antal gróf főnemes megbízására fölépített kastély már 1751-ben, Mária Terézia látogatása során is a legmagasabb körök elismerésének örvendett. Az egész napos kirándulást egy kellemes vacsora zárta a szálláshelyre utazást megelőzően.

A csütörtöki nap a Peres ügyek külhonban címet viselte. A Kisebbségi Jogvédő Intézet által támogatott peres ügyekben képviselt személyek közül Horváth Zoltán, Felvidékről és Landman Gábor, Erdélyből volt a vendégünk. Saját maguk mesélték el milyen jogsérelem érte őket, hogyan alakult a perük, mi a jelenlegi helyzet. Ritka az az alkalom, amikor nem egy jogi képviselő, egy ügyvéd beszámolója alapján értesülünk egy estről, hanem a bajba jutott személy előadásából saját érzelmeivel, meglátásaival fűszerezve hallhatunk a részletekről. Az előadók egyéb szemléltető eszközökkel, plakátokkal, más által is megtekinthető beadványokkal készültek, meghatározó élményt, hatást kiváltva a jelenlévők körében. Az előadásokat követően több kérdés is elhangzott. A két panel között látogatást tettünk a közeli Kegytemplomban, megnéztük a nagy kastélyépítő családi kriptáját.04 Alumni besz 2016 kicsi

Napjainkra aktuális témává váló migrációról és a kisebbségi jogok kapcsolatáról Sántha Hanga tartott egy rövid elemzést, áttekintést.  A péntek reggeli korai kelés helyett este 7 órakor vette kezdetét a hivatalos zárás, ahol a részvevők oklevelet és könyvjutalmat kaptak az eltöltött napok emlékére. Ezt követően meghívott előadónk egy könnyed zenei est keretében szórakoztatta az egyetemistákat. Köszönjük a hallgatóinknak, hogy aktív részesei voltak nyári egyetemünknek.  Reméljük jövőre is találkozunk!